Pandora 2014 – dag 2

Meeting

De meeting van dag twee was bij het Pinetum. Dit was voor Duck een probleem, aangezien zijn rolstoel panne had. Hij moest dus ruim de tijd nemen om er naartoe te wandelen. Barrel rolde voor de gezelligheid (of was het toch om Duck uit te lachen?) mee op zijn rolstoel zonder panne.

Ongeveer op de helft van de reis werden ineens een paar levende leden van team Numberwang gespot. Ze leken een andere route in te slaan, maar waren niet meer te zien op het vervolg van die route. Heel verdacht. Het kwam dan ook niet echt als een verassing toen ze luid stampend ineens een aanval van achteren inzetten op Duck. Niet op Barrel, want die had de geest al gegeven. Krijg je op die leeftijd. Barrel stond snel zijn rolstoel af aan Rick, zodat die effectiever kon vluchten. Unfinity zette dapper de achtervolging in met zijn slagwapen. Duck speelde het spelletje een tijdje mee, en toen Unfinity eenmaal tot een meter of 3 was genaderd draaide Duck zich om en schoot hem neer met zijn nerfgun. Dit kwam als een grote verassing voor Unfinity, die blijkbaar niet in staat was te beredeneren dat als Duck geen slagwapen en geen blaaspijp bezig heeft, het wapen wel een nerfgun zal zijn. Die jeugd van tegenwoordig ook, geen greintje gezond verstand meer over.

Intussen probeerde NaNDrillion de reeds overleden Barrel om te leggen, maar zoals de lezer begrijpen zal was dit niet zo’n succes. Toen hij dit eenmaal door had, zetten hij te voet de achtervolging in op Duck. Die was het rollen wel weer zat, dus wachtte geduldig totdat NaNDrillion met zijn blaaspijp mis schoot, en maakte vervolgens de tweede kill vlak voor de deadline.

De meeting zelf bestond vooral uit een verwarrende conversatie tussen de kleinkinderen van Opa R(oel)and en iemand van Bestuur 35 + KB. Waarschijnlijk ging het over de “kloes” die leidden tot de “kloes”. De “kloes” was in gebouw 18, of niet, maar in ieder geval niet hier. Omdat de “kloes” een “sloet” had. Ofzoiets. De conclusie leek in ieder geval te zijn, dat de teams “kloes” moesten vinden naar de “sloetel” voor het “sloet” van de “kloes” die met de “kloes” van de dag ervoor gevonden was. In gebouw 18. Waarschijnlijk moesten we ervoor zorgen dat het “sloet” weg ging, maar de Sloetsweg ligt toch een paar kilometer buiten het speelgebied.

Uiteindelijk kwam de organisatie ook nog aan het woord, en die wist zich iets begrijpelijker uit te drukken. Nieuwe dag, nieuwe puzzel (van 16 stukjes, wel even natellen). Ohja, en een witte pas. Het zou wel duidelijk worden wanneer deze nodig zou zijn. Ok, zal wel dan.

Puzzel 1: Where’s Waldo

2014 dag 2 puzzel 1De puzzel was inderdaad een puzzel (van 16 stukjes!). Een ouderwetse legpuzzel. Zo ziet team rolstoelstruik ze graag. De stukjes waren duidelijk herkenbaar als een sterk jeugdsentiment: “Waar is Wally?”. Of misschien het origineel, “Where’s Wally?”. Na eenmaal de puzzel aan elkaar te hebben gelegd, bleek echter dat er “Where’s Waldo” omheen stond, de Amerikaanse variant! Diep teleurgesteld in het historisch besef van de puzzelmaker, is toch maar op zoek gegaan naar Wally. Of Waldo. Hoe hij ook heet, was natuurlijk meteen duidelijk dat de puzzel de vorm had van een campuskaart, dus toen Wally (of Waldo) eenmaal gevonden was, zijn Duck, Rick en Barrel meteen naar de atletiekberging gerold.

Eenmaal bij de berging bleek een waar killfestijn aan de gang te zijn. Duck probeerde de kat uit de boom te kijken, maar werd helaas vakkundig neergemaaid door de Gummi Bears. Rick en Barrel wisten de dans te ontspringen. Toen Duck eenmaal overleden was, kon hij de commotie beter bekijken en bleek er een hele menigte te dringen om de puzzel, die inderdaad aan de atletiekberging hing. Daar was Duck natuurlijk als de kippen bij. Na snel wat fotos te hebben gemaakt, bleek er echter ook nog een team te staan dat geen flits op hun camera had. Beter een goede buur dan een verre vriend, dus ze mochten even wat verlichting lenen.

Puzzel 2: Enigma

2014 Dag 2 puzzel 2Op de puzzel waren een aantal spinnenweb-achtige constructies te zien, onder de titel ‘Enigma’. De puzzel bleek zo mogelijk nog sneller op te lossen dan de eerste: het was elke keer gewoon een kwestie van tellen. Bij de eerste constructie simpelweg de 20e letter van het alfabet (een T). Bij de tweede even uitschrijven hoeveel tekens elk woord van het NAVO alfabet heeft, de langste uitkiezen, en vervolgens doortellen tot de gewensde letter (een E). De derde vergelijkbaar: opzoeken wat de ‘letterfrequentie nederlandse taal’ is, de grootste piek uitzoeken, en weer doortellen (tot de N). De scrabblewoordwaarde voor het vierde teken hadden we natuurlijk nog liggen. Hier even de Q opzoeken, doortellen tot X en Y, die inderdaad gelijk waren, en uiteindelijk naar het gevraagde teken: een G.

20140514_041447Dit was genoeg om Rick en Barrel op pad te sturen naar Tengenenge, maar toen die eenmaal 10 minuten aan het zoeken waren en nog niets hadden gevonden, ging Duck voor de zekerheid toch maar doorpuzzelen. De toetsenbordkolom gaf een E, en toen Duck net begonnen was het aantal uiteindes van alle hoofdletters te tellen, werd de puzzel toch nog gevonden. De benodigdheden hiervoor: vier keer om Tengenenge en omgeving heenlopen, 5 minuten een regendans (tot het ineens zeer lokaal te nat werd, Barrel liep vol regenwater), en ongeveer 10 seconden toch nog uit de doppen kijken.

Puzzel 3: Lijnen

20140513_221206De spoorwegenkaart van Nederland werd door Rolstoelstruik natuurlijk direct herkend. Iedereen is immers een ervaren treinreiziger, want vroeger haalde niet iedereen op zijn achttiende een rijbewijs en kreeg een auto van zijn of haar ouders. De Stem van Boven begon prompt stationsnamen af te ratelen. Of die de meeste treintijd achter de rug had, of gewoon een online spoorkaart erbij pakte, zullen we nooit weten.

Barrel wilde direct naar het Seinhuis, want sporen hebben seinen, maar Rick wist hem te overtuigen dat er dan toch echt te weinig informatie uit de puzzel gebruikt werd. Rick formuleerde echter in sneltreinvaart een theorie: de ‘verhoudingen’ die op sommige plekken genoemd waren verwezen naar de stations op die plaats op de kaart: het eerste getal is positie van de letter van het antwoord, het tweede getal geeft de positie in de stationsnaam aan waar je het teken kan vinden.

Met deze methode waren we al snel op het goede spoor. Anders gezegd, zijn we bij deze puzzel eigenlijk geen moment het spoor bijster geweest. Het was nu wel echt duidelijk waarom de p’liesie niets kon betekenen voor Opa R(oel)and.
noggeenspoorgevonden

Het volgende lijstje zal het idee snel duidelijk maken: de getalcombinaties komen uit de puzzel, de bijbehorende stationsnaam is een kwestie van opzoeken en het teken zelf een kwestie van tellen. Het resultaat van dit deel is ‘instroomkun’, wat uiteindelijk ‘instroomkunstwerk‘ wordt. Het is maar goed dat de campuswiki hier informatie over had, want de Rolstoelstruikers zijn natuurlijk allemaal te oud om de aanleg hiervan meegemaakt te hebben.

1: 3 I Zwijndrecht
2: 7 N Schagen
3: 6 S Maarssen
4: 3 T Zutphen
5: 1 R Rijssen
6: 9 O Roodeschool
7: 3 O Hoogkarspel
8:10 M Doetinchem
9:10 K Hoensbroek
10: 3 U Gouda
11: 2 N Sneek

Puzzel 4: Agent Henk meldt zich

De Nestor van het team werd op pad gestuurd naar het instroomkunstwerk. Dit bleek bijna een probleem te vormen: Barrel kreeg natuurlijk een moderne SmartPhone mee van Duck om het Rolstoelstruik-tracker-systeem van fotos te voorzien, maar de nieuwerwetse technologie bleek toch wat ingewikkeld. Het is uiteindelijk gelukt, maar de volgende keer wil Barrel toch gewoon weer een degelijk bakkelieten telefonietoestel met ingebouwde fotocamera. Van de PTT.

20140513_224224De puzzel bleek te bestaat uit de URL http://heisteria.nl/xoxoxoxoxo/agenthenk/, wat natuurlijk de suggestie wekt dat er een agent Henk in de hele affaire betrokken is. Team Rolstoelstruik was meteen al unaniem van mening dat Henk een ontzettend beroerde codenaam is, zoals iedereen weet zijn namen als Jan, Piet en Klaas veel beter geschikt.

De webpagina gaf de volgende vrij cryptische melding:

Deze pagina is alleen voor USER agents bestemd, verlaat deze pagina.

De ervaren rotten Rick en Duck hadden natuurlijk direct door dat bij de request headers een aangepaste User-agent string meegegeven moest worden. Terwijl Rick in zijn hypermoderne browser naar zogenaamde “addons” aan het zoeken was, ging Duck ouderwets met wget aan de slag, en kwam er achter dat USER of user niet werkte, maar HENK wel. Hiermee kwam een inlogformulier tevoorschijn.

Intussen had Rick een “addon” gevonden, en met een andere “addon” zag hij vrij snel dat er een ongebruikelijke response-header meegegeven werd:

X-Backdoor: V29ydGVsdGplc1RhYXJ0NEV2ZXI=

Ervaren spelers herkennen dit natuurlijk direct als een base64-encoded string. Decoderen levert ons “WorteltjesTaart4Ever”, wat vast een verwijzing is naar Evers Ossdorp. Maar, hoe moeten wij nu midden in de nacht aan ingredienten komen om een worteltjestaart voor Evers te bakken? En wat had Evers Ossdorp eigenlijk met deze hele pandora te maken? Misschien zaten we toch weer op een dwaalspoor, en moesten we onze tactiek weer wisselen. Misschien konden we dit gebruiken als wachtwoord om in te loggen op de site. Direct kwam een bericht van (of aan?) agent Henk tevoorschijn:

Verdachte activiteiten gespot bij Erve Holzik

Barrel en Rick bestegen snel hun rolstoel en besloten een omtrekkende beweging te maken door buiten de campus om te fietsen. Enkele automobilisten zullen vreemd opgekeken hebben van deze twee rolstoelen zonder verlichting, maar gelukkig bleven de ongelukken uit. De zuidzijde biedt niet heel veel mogelijkheden om puzzels aan te plakken, en Rick vond de puzzel al snel. Op de grond, want de puzzel was vastgeplakt aan een steen die daar niet geschikt voor is. Na een mislukte poging om de puzzel weer terug te plakken werd de orga gebeld dat ze het zelf mochten fixen. Barrel en Rick rolden snel weer terug naar de basis.

Puzzel 5: Bongard

bongardDe puzzel die op de grond gevonden was bevatte twaalf plaatjes, met een afbeelding daartussen die deed vermoeden dat het kwam uit een map. Een snelle Google-opdracht naar Bongard verwees ons naar het Bongard problem, waarbij de bedoeling was om op de linkerpagina een eigenschap te vinden, die op de rechterpagina niet te vinden was. Deze eigenschap werd snel gevonden, namelijk symmetrie. En dat betekent dat je dingen kunt spiegelen, dus Spiegel. Nog voordat Rick en Barrel de basis bereikt hadden volgde het telefoontje om maar naar de oostkant van de Spiegel te gaan.

Rick begon steeds bekender te worden met de windstreken en wist dit keer feilloos de oostkant van het gebouw te vinden. Barrel rolde direct de fietsenkelder in, maar daar werd geen zwart vlak gevonden. De hele oostkant, inclusief de rare uitsteeksels aan de noordkant en de parkeerplaats erbij werden afgezocht, maar niets. Ten einde raad werd Duck gebeld met de vraag of er iets anders uit zou kunnen komen, zou er wellicht een palindroom als naam bedoeld worden, of zoeken we een symmetrisch gebouw? Maar nee, we zouden echt de Spiegel moeten hebben. Zou wellicht de pas die we in het begin gekregen hebben werken op de deur van de fietsenstalling? Maar nee, ook dat gaf geen reactie.
Tijdens het telefoongesprek verschenen opeens twee verdachte sujetten van team Schmutzig in onze buurt. Rick en Barrel namen hun wapens in de aanslag, maar deze sujetten bleken reeds te zijn gestorven. Snel rolden onze agenten om het hoekje, terwijl de sujetten ook de fietsenstalling in reden. Al snel was te horen dat zij de puzzel daar wel gevonden hadden, waarna we ook maar die kant op gelopen zijn. Nadat onze sujetten hun foto’s hadden gemaakt was het duidelijk waarom we geen zwart vlak konden vinden: de puzzel was dit keer wit, en hing aan het plafond. Maar dat was niet de afspraak. Rick had nog steeds Duck aan de lijn en gaf snel de puzzelcode door. Het doorgeven ging dit keer zonder fouten, en de grootste tijdsbonus was voor ons. Met dank aan Schmutzig, die het met 5 punten minder mochten doen.

Puzzel 6: Babel

babelIn allemaal verschillende fonts stonden er rare woorden op de volgende puzzel. Dat lijkt wel op een puzzel van vorig jaar, waarbij we de fonts moesten benoemen. Dat eerste, dat lijkt wel Courier New, maar wat voor gebouwen met 10 tekens die met een C beginnen zijn er op de campus? En op regel 3, is dat ook Courier New? En regel 5, 7 en 9? Er moest duidelijk iets anders mee gebeuren.

Er werd wat gezocht naar de verschillende woorden, waarbij we ons maar beperkten tot de woorden die wel met een normaal toetsenbord in te voeren waren. Teiseks bleek Estlands te zijn voor tweede, Kelima is Indonesisch voor vijfde, Lixaad is zesde in het Somalisch (we’ve got pirates), en Fjerde betekent vierde, zowel in het Noors als in het Deens. De woorden op de juiste volgorde zetten leverde vrij weinig op, maar we konden natuurlijk ook de landen op volgorde zetten. Toen barrel ..[dn]isp… had ingevuld was het al vrij snel duidelijk dat dit enkel nog maar Tennispark kon worden. Via een slecht onderhouden voetpad werd de tocht ingezet. Dit voetpad bleek erg rolstoelonvriendelijk, en ook onze looprekjes bleven steeds steken in de kuilen en achter de wortels. Zonder hulpmiddelen probeerden Barrel en Rick zich heldhaftig door de rimboe te banen. Het koksmes van Duck werd nog overwogen als alternatieve machette, maar in dat geval zouden de andere teams hier gemak hebben van ons werk, dat was natuurlijk ook niet de bedoeling. Teigerend onder de laaghangende begroeiing vervolgden Barrel en Rick hun weg. Eenmaal bij de zuidkant van het Tennispark aangekomen hing de puzzel (of “kloe”) uiteraard op de meest logische plek, en werden snel een paar foto’s gemaakt. Via de speaker van de hypermoderne SlimmeFoon van Rick werd snel geluisterd naar het MP3-bestand waar de link naar verwees.

Puzzel 7: Manfred Mann

De eerste paar seconden van het nummer klonken erg bekend, maar al snel bleek dat de fantastische tekst “Doo wah di” soms weggeknipt was, in plaats daarvan hoorden we dadiiemand met veel galm teksten als “didada dadadida dida da di” inspreken. Tegen de tijd dat Barrel en Rick weer terugkwamen had Duck al het grootste deel van de di’s en da’s overgenomen. Hier kon niet heel veel mee, dat moest wel morsecode worden. De eerste gok op wat de – en de . moest worden nam Duck al goed, waarna er nog maar één horde moest worden overwonnen om alles te ontcijferen: onze trouwe IRC-bot had nog geen morse-decoder geinstalleerd staan. Nadat dit verholpen was volgde de antwoorden vrij snel:

morseNiet alles was goed overgenomen, maar de boodschap was duidelijk genoeg. Behalve bij Barrel, die niet kon geloven dat er een parkeergarage onder de Gallery zat, of dat er uberhaupt een Gallery op de campus zat. De rolstoel van Duck rolde nog steeds niet, dus wederom rolden Barrel en Rick naar buiten. De route naar de Gallery kwam tussen de puzzels bij Instroomkunstwerk en Spiegel, en warempel, bij Spiegel troffen ze agent Twentington van Numberwang. Gewapend met een swaffelstick en een nerf-gun trokken ze op het levende nummer af, dat hard probeerde weg te lopen. Barrel had duidelijk versnellingen op zijn rollator, want hij haalde hem bijna bij. Bij het spannende zwaardgevecht dat hier ontstond vergat Twentington helemaal op de omgeving te letten, waardoor Rick zonder problemen een pijltje in zijn hoofd kon laten landen. Een leuk intermezzo, waarop doorgerold werd naar de Gallery. De parkeergarage hieronder bleek gewoon op dezelfde hoogte als de rest van de campus te liggen, en was volgens Barrel dan ook helemaal geen garage. Een bordje “Verboden toegang” werd nog even genegeerd, het alternatief was twee meter naar links de “garage inrijden”. Het licht stond hier vol aan, dus de zwarte puzzel was erg snel te herkennen aan de witte pilaren. Enkele foto’s later vertrokken Rick en Barrel via dezelfde route naar huis. Bij de Spiegel bewoog net iemand, die struikelde en bijna een Barrel Roll maakte. Rick besloot dat het toch beter was om maar even te kijken. Het bleek te gaan om Pumbaa van Once Upon a Pandora. En wat nog beter was, hij stond weer overeind met een zwaard in zijn hand en een groen bandje om zijn arm. Omdat hij geen kant op kon kwam hij maar op Barrel afgestormd, waarop Rick wederom heel mooi een pijltje op zijn hoofd kon laten landen.

Puzzel 8: Verknipte dobbelganger

dobbelen Eenmaal thuis aangekomen zat Duck zich kapot te staren op een domino-veld. Duck is niet zo’n spelletjesfan en komt normaal niet veel verder dan ganzenborden. Hij is daarom maar meteen begonnen met het namaken van het “spelletjesbord” in Excel, zodat hij het helemaal stuk kon knippen. Intussen waren Barrel en Rick ook weer thuis aangekomen.

Toen Barrel de puzzel zag, begon hij direct te tellen. De meeste letters bleken twee keer in de puzzel te zitten, maar sommige drie keer. Dat was natuurlijk heel verdacht. Rick begon ook te tellen, en merkte op dat er 55 letters en 11 “vijfjes” waren. Al snel rees het vermoeden dat elk vijfje gekoppeld moest worden aan vijf letters.

vakjesknippenDe vraag was nu nog wel welke lettertjes nou precies bij welk vijfje hoorden. Barrel begon druk te deduceren: “deze lettertjes kunnen alleen maar bij dat vijfje horen, dus dit stukje kunnen we vast afknippen.” Duck had ondertussen een schaar onder zijn linkervleugel gestopt en Het Stuk Brood onder zijn rechter. In de vijver voor het commandocentrum keken enkele eenden jaloers naar Het Stuk Brood, maar ze deden gelukkig geen poging om aan te vallen.

Na een tijdje had Barrel een oplossing gevonden waarmee alle stukjes verdeeld konden worden. Rick was ondertussen druk bezig om de “puzzelstukjes” in elkaar te leggen, tot hij bruusk onderbroken werd door Duck, die het voorwerp uit zijn linkervleugel liet vallen en een puzzelstukje van hem afpakte. Plots vouwde hij hier een kubusje van.

Barrel pakte het kubusje van Duck af en begon ermee te rollen. Het leek wel een beetje op een dobbelsteen! Al snel werd geconcludeerd dat dit wel heel goed klopte met de titel: “Verknipte dobbelganger”. In sneltreinvaart werden de overige kubusjes gevouwen en neergelegd. Barrel rolde alle kubusjes op hun vijf-kant, terwijl Duck snel Het Stuk Brood in zijn mond verstopte.

garageblondNa wat husselen kwam er een oplossing  uit die ergens op leek: “Garage Blond. Rick was al niet goed in het onthouden van windrichtingen, maar van de windrichting “blond” had heel het team niet gehoord.

Duck pakte de originele puzzel er nog eens bij en keek of hij de vakjes nog anders kon maken. Al snel vond hij een tweede oplossing, die leidde naar “Garage Noord”. Die instructie snapte zelfs Rick. Samen met Barrel ging hij op weg.

Puzzel 9: Security lock

layarToen Rick en Barrel bij de Garage aankwamen, waren zij bang om achter het fietsenhok te kijken. Misschien zouden zij het intieme contact tussen twee vijandige teamleden verstoren, waarover zij zo veel in het krantje gelezen hadden. Nadat ze elkaar wat moed in hadden gepraat, durfde Barrel toch te kijken.

Hier trof hij een kloe aan, die duidelijk achter was gelaten door de mol:

Gebruik als laatste je blanke RFID <spatie> pasje op de scanner aan de noordwestkant (geen spatie) van de Technohal/Proeffabriek.

Snel werd een foto naar huis gestuurd, alwaar Duck alles uit zijn vleugels liet vallen en zijn veel te slimme telefoon (uitgevonden door Tendaji) onder zijn linkervleugel klemde. Barrel en Rick waren intussen doorgefietst naar de Technohal (waar overigens geen Techno te horen was).

scannerToen Rick en Barrel hun eerste zoektocht bij de Technohal hadden afgerond, werden ze al opgebeld door Duck, dat hij “De knop” (die in een Layar-laagje was verstopt) had ingedrukt. Ze zouden 5 minuten hebben om de scanner te vinden. Nog geen minuut later kwam de organisatie echter aangefietst, met de melding dat de scanner stuk was. Gelukkig werd er, na kort overleg, met behulp van een a4’tje en een pen, een nieuwe scanner uitgevonden (waarbij gelukkig geen portal naar een andere dimensie geopend). Toen Barrel zijn pasje voor deze “scanner” hield, hoorde hij een duidelijke “piep” uit de mond van een van de organisatieleden komen, waardoor hij zeker wist dat zijn pasje goed gescand was. Even later verscheen de puzzel in de Rolstoelstruik-mailbox. De techniek staat voor niets.

 

Pandora 2014 – Dag 1

Meeting

Op woensdag 7 mei kregen wij een mail van Opa R(oel)and:

Maandagavond is de eerste bijeenkomst van Pandora. We verwachten 
jullie om 19:45 in Horst C101, dit is de grote collegezaal bij de 
hoofdingang van de Horst.

Zo gezegd, zo gedaan: stipt om 19:45 liepen wij de zaal in. De ervaring van eerdere jaren leerde ons dat je het beste goed voorbereid bij een meeting kan aankomen. Barrel Roll had daarom een stokbroodje afgebakken en Duck had een betonschaar meegenomen. Je weet immers nooit wanneer teamleden zomaar door de organisatie vastgeketend worden.

De meeting zelf begon met Opa R(oel)and die ons vertelde wat de regeltjes van Pandora waren. Dit jaar was dat niet veel anders dan andere jaren, op 1 punt na: de tijdbonus voor het puzzelen. Je krijgt nu een bonus als je de eerste 5 puzzels snel hebt opgelost. Dit veranderde de strategie van team Rolstoelstruik natuurlijk volledig.

Na het regelneuken werd het tijd voor een stukje verhaal. Het blijkt namelijk dat de “kloes” van Opa R(oel)and door enkele onverlaten gepikkediefd is. De politie wil hier niks aan doen en de kleinkinderen van Opa R(oel)and komen naar ons toe om de zaak op te lossen. Tijdens ons verhaal vroegen de zeer intelligente kleinkinderen ons om te bewijzen dat we niet van de politie waren. Rick liep, in een vlaag van verstandsverbijstering, direct naar voren. Het bleek dat hij op een zeer doeltreffende wijze moest bewijzen dat hij niet van de politie was: door een halve liter Schultenbräu te adten, waarna drie rondjes om het blikje, en daarna 1 rondje om het grasveldje om de Horst gelopen moest worden. Wat dit precies bewijzen moest, wist Rick niet, maar hij gehoorzaamde toch maar. Na het leegdrinken van het blikje danste hij drie rondjes om zijn blikje en huppelde hij rond het grasveld. De kleinkinderen waren tevreden: we kregen te horen wat we moesten doen.

De “kloes” van Opa is dus gepikkediefd en wij worden erop uitgestuurd om de “kloes” te vinden, waarmee we uiteindelijk de “kloes” terug kunnen vinden. Vandaag komen we daarbij aan bij deel 1: het achterhalen van de pikkedieven. We halen onze benodigde wapens en de eerste puzzel op en gaan op pad.

Puzzel 1: Index

scrabbleWe fietsen naar de parkeerplaats bij Cubicus. Hier halen we de puzzel uit het tasje. Het gaat hier om een stapeltje kleine gele steentjes. Deze kloe lijkt wel op domino, ofzo.

Het blijkt om een set Scrabble-steentjes te  gaan, waar Barrel al snel “Vlinder” uit weet te maken. De eerste “kloe” is opgelost, Duck en Rick vertrekken richting de Vlinder.

Later op de avond, als Barrel en On a Roll er nog eens rustig voor gaan zitten, ontdekken we dat alle stadia van het vlinder-worden verstopt zitten in de steentjes. We krijgen nogmaals bevestigd dat we de goede oplossing hebben gevonden. Natuurlijk wisten we dit al, want Rick en Duck zijn onderhand bij de Vlinder aangekomen en hebben het blaadje gevonden.

Puzzel 2: Non ‘WWEPGSVOVP’ est

sterrenRick en Duck zien een blaadje aan een boom hangen, aan de oostkant van de Vlinder. Het blaadje wordt omgekeerd en er komt een sterrenkaart te voorschijn.

Thuis aangekomen zijn Barrel en On a Roll al aan het kijken. Er wordt druk gegoogled naar sterrenbeelden. Het gekke mannetje onderaan wordt al snel herkend als Orion. De overige sterrenbeelden blijken wat lastiger; Rolstoelstruikers zijn niet zo sterrenkundig. Het halve internet wordt afgespeurd naar sterrenkaarten. De ene na de andere website komt te voorschijn, maar uiteindelijk blijken de meeste sterrenbeelden het makkelijkst via Wikipedia te achterhalen. Na een te lange tijd wordt de volgende lijst samengesteld:

monoceros, pegasus, cetus, aquarius, ursa major, scorpius, musca, orion, pisces, perseus

Maar wat moet je met zo’n lijst? En wat betekent die titel? De sterrenbeeldnamen worden vertaald naar het Nederlands, misschien levert dat iets op:

walvis, waterman, eenhoorn, pegasus, grote beer, schorpioen, vissen, orion, vlieg, perseus

Da’s toevallig, de eerste letters van de sterrenbeelden komen precies overeen met de letters in de titel! On a Roll gelooft niet zo in toeval en besluit de latijnse sterrenbeeldnamen (dat woord past niet op een scrabble-bord) ook in volgorde te zetten:

cetus, aquarius, monoceros, pegasus, ursa major, scorpius, pisces, orion, musca, perseus

Deze eerste letters vormen het woord “campuspomp”, dus Rick en Duck pakken hun wapens en liepen naar de pomp.

Puzzel 3: Quiz

quizAangekomen bij de campuspomp vonden we een nieuw puzzel. Links op de puzzel staat een lijst met plaatjes, met onder én boven elk plaatje een woord, en rechts staat een lijst met beschrijvingen. Rick en Duck waren te snel weggelopen om een totaalplaatje te maken van deze puzzel, wat het puzzelen in dit geval wat ongemakkelijk maat.

Het is echter overduidelijk dat je de beschrijvingen moet koppelen aan de plaatjes, maar het is even de vraag hoe. quizvragenEr zijn namelijk 29 beschrijvingen en 25 plaatjes. Het hele team vermoedt dat je aan het eind gewoon een paar plaatjes overhoudt, dus deze mismatch wordt voorlopig gewoon genegeerd.

Het grote plaatjes-matchen begint: van een handtekening voorzien past vast bij de boeken, vanuit de lucht gezien wel bij de “vogel” die linksboven staat. Iedereen gaat door met het vrij associeren tot ongeveer de helft van de plaatjes een kandidaat hebben. overzichtjeRick heeft zelfs een mooi overzichtje gemaakt van de plaatjes en de bijbehorende beschrijvingen.

Dan komt team Rolstruik er achter dat ook dit jaar De Stem van Boven aanwezig is. De Stem fluistert subtiel in het oor van Barrel dat de beschrijvingen allemaal te interpreteren zijn als “onder” of “boven”: een boxer is een onderbroek, van het schip in het water is overboord en bewoners van een verdieping lager zijn onderburen. De rest van de beschrijvingen zijn snel ingevuld.

quizoplossingNu is het slechts een kwestie van het juiste woord (onder of boven het plaatje) koppelen aan de juiste tekst. Niet alle plaatjes waren ontcijferd, maar het verhaal was duidelijk:

  1. Gebruik
  2. Alleen
  3. De
  4. Woorden
  5. Beschrijvingen
  6. Even
  7. Nummers
  8. Negen
  9. Hier
  10. Tussen
  11. De
  12. Cubicus
  13. Citadel
  14. En
  15. Erve
  16. Op
  17. Holzik
  18. Sardineblik
  19. Op
  20. Tusssen
  21. De
  22. Kruising
  23. Bastille

Een lang verhaal, maar al snel wordt gezegd dat we alleen de even nummers moeten gebruiken. Woord nummer 10 is echter “negen” en negen is duidelijk niet even, dus we beginnen met nummer 12:

Tussen De Cubicus En Erve Holzik Op De Kruising.

Dit keer waren het Duck, Barrel en Rick die met z’n drieën op pad gingen.

Puzzel 4: Dijkstra 

dijkstraBij de kruising begonnen de Drie Rolketiers direct met zoeken. Al snel had Barrel de puzzel gevonden. Door een aanvaring met team Opsporing Gezocht moest het puzzelen echter even uitgesteld worden. Na het uitschakelen van het opsporingsteam (dat vast bij de p’liesie hoort) neemt Rick de license in ontvangst. Op de horizon verschijnt echter nog een team, maar door het heldhaftige optreden van de Drie Rolketiers maken deze zich snel uit de voeten. Duck en Barrel zetten, te voet, de achtervolging nog in, maar kunnen de fietsende lafaards net niet bijhouden.

Terug naar de puzzel, want we dwalen af. Op de puzzel is een graaf te zien. De trouwe Sesamstraatkijkers zullen hierbij direct denken aan Graaf Tel, en dat is niet zo gek, want de oplosmethode voor deze graaf wordt (nou ja, werd, in onze tijd) uitgebreid behandeld bij verschillende telematicavakken. Het gaat hier om Dijkstra’s algoritme, een manier om het kortste pad in een graaf te berekenen. We zullen dus wel op zoek moeten naar het kortste pad.

dijkstraopgelostNaast de graaf staan een aantal beschrijvingen. We nemen dus maar aan dat dit kortste paden zijn. Als je met deze aannames een tijdje doorrekent, kun je aan steeds meer lijnen een waarde hangen. Af en toe was het een beetje gokwerk, maar na het nodige bekvechten en het uitwisselen van vele verwensingen zijn Duck en Rick het eens over de waardes die ingevuld moeten worden. De som die op de puzzel staat kan opgelost worden:

10 * 4 – 13 – 11 = 16

Gebouwnummer 16 op de campus is Nanolab. De rolstoel van Duck had het onderhand onder het hevige Pandora-gebruik begeven, dus Barrel en Rick waren op elkaar aangewezen voor het vinden van deze volgende kloe.

Puzzel 5: Scrabble

scrabbleopgaveVoor het vinden van deze kloe was een heuse speurneus nodig. Gelukkig had Barrel zijn exemplaar toevallig bij zich. De puzzel was zeer listig onder het trappetje van de ingang van het Nanolab verstopt.

Barrel en Rick gingen snel weer terug naar het hoofdkwartier. Daar had Duck de letterwaardes van de verschillende scrabble-woorden al opgezocht. scrabbleoplossenSnel wordt het Rol-IRC-botje ingezet om de waardes van de genoemde scrabble-woorden op te zoeken. Duck ziet al snel dat de waardes die het botje uitspuugt niet overeenkomen met de waardes die bij de puzzel staan. Dit komt vast doordat je bij sommige woorden meerdere malen letterwaardes of woordwaardes krijgt.

Barrel ziet opeens dat het woord “Verfleverancier” maar net op het scrabble-bord past. metdehandRick merkt op dat we de woorden wel in volgorde kunnen invullen: beginnen met “lever” en eindigen met “tv”. Dit gaat echter meteen fout: hoe krijg je “lever” op een leeg bord, voor 22 punten neergelegd, terwijl het woord maar 11 puten waard is?

Er wordt een andere weg ingeslagen. Het scrabble-bord wordt losgelaten en Rick probeert de woorden kriskras door elkaar neer te leggen. Na een kwartiertje puzzelen heeft hij een oplossing die hij trots aan zijn teamleden laat zien. Misschien geven ze hem wel een stickertje voor zijn geweldige tekenwerk.

scrabbleopgelostDuck vindt het maar niks en maakt snel even een leesbare versie van het plaatje, en kleurt aan de hand daarvan het scrabble-bord in. Er wordt lang gestaard naar het resultaat. Het tekenwerk lijkt nergens op en Rick verdient daarom ook geen stickertje.

Dan ziet Barrel opeens dat de vorm op het scrabble-bord wel heel veel lijkt op de matenweg-patio’s. Er wordt even overlegd over de precieze plaats van de volgende puzzel en dan gaan Barrel en Rick op weg. Er zijn bonuspunten te behalen met deze puzzel.

Barrel en Rick beginnen te zoeken bij het electriciteitshuisje in de buurt van de Vlinder. Dit komt niet helemaal overeen met de locatie-aanduiding op het tekenwerkje, maar het is een mooie verstopplek voor een puzzel en dat is voor Barrel en Rick reden genoeg om daar te zoeken. Natuurlijk vinden ze daar niks. Na het afstruinen van het gehele gebied ten westen van de Patio’s komen Barrel en Rick de puzzel tegen tegen de muur van de patio’s. De volgende dag zullen zij in het krantje lezen dat de locatie-aanduiding een pijl had moeten zijn, maar dat hadden zij er met hun tekenkunsten niet van kunnen maken.

Puzzel 6: Simon Says

20140513_010611De zesde puzzel van de dag, Simon Says, bleek een layar-puzzel te zijn. Op de puzzel was een keypad getekend, met een Layar-logo erboven. Up-to-date als deze oude rolstoelstruikers zijn, wisten ze natuurlijk best dat de exacte locatie helemaal niet uitmaakt, dus er werden snel wat fotos gemaakt. Vanwege de defecte rolstoel zat Duck nog steeds op HQ, dus die ging er direct mee aan de slag. Na het starten van de layar-‘epp’ kwam een keypad tevoorscheen die wel wat leek op de foto, waarop twee nummers achter elkaar oplichtten.

layarpuzzel1Als ervaren Simon Says speler ging Duck direct aan het herhalen. Dit ging heel even goed, maar bij de tweede ronde bleek al dat de herhalende factor niet aanwezig was, dus Duck was een tijdje grondig van slag. Eenmaal de draad weer opgepakt, bleek ook nog eens dat de reeksen zo lang en zo snel werden, dat ze zonder herhaling niet te onthouden werden. Helaas was de rest van het team de weg kwijt, waardoor Duck nog minstens een half uur op zichzelf aangewezen was. Uit wanhoop ging hij maar de getoonde getallen intoetsen, maar het keypad was natuurlijk andersom dan het numpad van een toetsenbord, dus dat werd ook al snel een ramp. Uiteindelijk is Duck maar gaan skypen met de Echo Test Service. Na op deze manier het falende geheugen van Duck te hebben gebypassed, bleek de puzzel toch uit te voeren. De boodschap was vrij eenvoudig: “De volgende puzzel vind je in een van de 3D geprinte sculpturen op de Carrilionveld”.

Toen Barrel uiteindelijk de weg teruggevonden had, waar hij eigenlijk gewoon al die tijd een meter naast gelopen bleek te hebben, ging hij dan ook direct naar de sculpturen. De puzzel was zeer strategisch opgehangen: hij was niet vanaf het pad te zien. Minpuntje: hij was zo vastgetaped aan de sculpturen, dat je de tape wel prima kon zien.

Puzzel 7: Even verbinden

evenverbindenZodra Duck deze puzzel in handen kreeg, begon hij driftig de puntjes met elkaar te verbinden. Dit had hij op school zo geleerd en hier had hij altijd een 10 voor gekregen.

Na een paar minuten kwam hij met het mooie resultaat: een tekening waarin alle lijntjes zorgvuldig met liniaal getekend waren. Zijn basisschoolleraar (past niet op het scrabble-bord) zou hem hier waarschijnlijk een 10 voor geven, maar Rick was er niet zo tevreden mee.verkeerdverbonden

Rick probeerde zijn eigen theorie uit. De title vertelde hem dat hij “Even” moest verbinden, en autist als hij is, ging hij dus netjes aan het werk met het verbinden van alle even punten.

Nog voordat hij klaar was, zagen de overige Rolstoelstruikers echter de uitkomst:evenverbonden het verbinden van de even punten zorgde voor een plaatje van het Torentje van Drienerlo. Snel gingen Barrel en Rick op weg. Wederom zou Rick geen stickertje verdienen: hij heeft zijn tekening niet afgemaakt.

Puzzel 8: Functioneel

functioneelBij het torentje vinden Barrel en Rick de volgende kloe tegen een boom geplakt. Er zijn echter andere teams in de buurt, dus de twee overgebleven Rolketiers maken, ter afleiding, wat omtrekkende bewegingen.

Het blijkt echter dat een van de andere teams de puzzel ook al heeft gevonden en soortgelijk gedrag vertoonde. Er wordt besloten samen te werken en voor elkaar het blaadje omhoog te houden.

Vervuld met een warm gevoel van saamhorigheid keren Rick en Barrel terug naar de basis om Duck te helpen met puzzelen. De puzzel wordt al snel ontcijferd: hij bestaat uit een 7-tal functies:

  • f1(1,2,3,etc.) zet de getallen om naar de bijbehorende letters.
  • f2(getal, base) zet een getal uit het tientallig stelsel om naar een getal in de meegegeven base.
  • f2′(getal, base) zet een getal uit het tientallig stelsel om naar een reeks getallen, die elk overeenkomen met een digit in de meegegeven base.
  • f3(n) geeft het n-de priemgetal
  • f4(n, start) geeft een soort van fibonacci-reeks, maar begint met start, in plaats van met 0.
  • f5(n) geeft de som van alle getallen waardoor je n kan delen
  • f6(romeins) zet een romeins cijfer om naar het tientallig stelsel.

berekeningenHet invullen van deze functies in de onderstaande formule gaf (na het maken van de nodige fouten in het verwerken van de haakjes en de nodige rekenfouten) een oplossing die daadwerkelijk nergens op sloeg.

Driftig werd de oplossing nagerekend. Het bleek dat iedereen fouten had gemaakt in zijn berekeningen. Stuk voor stuk werden de fouten hersteld. Na een half uur rekenen was iedereen ervan overtuigd dat de oplossing wel moest kloppen. Dat deed hij echter niet.

Ten einde raad belde Rick toch maar eens de organisatie op, met de vraag om de oplossing na te rekenen. Het kan immers niet dat een team dat het opzoeken van de kloes zo serieus neemt in zo’n simpele berekening een fout maakt.

Al spoedig kwam er een antwoord: er zat een fout in de puzzel:

Volgens de Pandoratraditie maken we geen foutloze puzzels. Deze avond
zit de fout in puzzel 8. We zullen z.s.m. een verbeterde versie 
ophangen. De teams die op dat moment puzzel 7 al hebben opgelost 
krijgen de nieuwe versie van ons per email.

Barrel vond dit enigszins raar. Schijnbaar maakt de organisatie geen foutloze puzzels, maar hij heeft in de eerdere puzzels geen fouten kunnen vinden. We konden eigenlijk alleen maar concluderen dat de organisatie, door het maken van deze fout, de weg een klein beetje was kwijtgeraakt. Da’s niet handig, als je op zoek bent naar zo’n kloes.

Nu kon het wachten dus beginnen. Rolstoelstruik weet als geen ander hoe moeilijk het is om een puzzel aan te passen, als deze eenmaal is uitgegeven, dus de warme dekentjes werden er vast bijgepakt. Dit kon wel even duren. Opgeven was echter geen optie, er moest een kloes gevonden worden, en dit zou nog wel eens de laatste kloe kunnen zijn.

functioneeloplossenEen half uurtje later kwam de correcte puzzel binnen. Deze had echter een geheel nieuwe formule, dus het rekenfeest kon weer beginnen.

Barrel kwam er al snel achter dat er een verschil van een reeks werd bepaald. Hieruit kon hij afleiden met welke letter de oplossing begon. Al snel kwam hij tot de conclusie dat dit alleen een a,b,c,d of e kon zijn; anders klopte de uitkomst niet. Het enige gebouw van 10 letters, beginnend met zo’n letter dat we konden vinden was Erve Holzik, dus de spullen werden gepakt en Rick en Barrel gingen op weg. Duck bleef lekker doorpuzzelen.

Helaas: hier was niks te vinden. Duck had echter nog geen oplossing gevonden, dus Barrel en Rick gingen maar gebouwen langs waar de windrichting “Oost boven” op van toepassing kon zijn. De 15 locaties waar daarna langs werd gezworven boden echter geen oplossing. Toen belde Duck: de oplossing was “de bastille”.

Einde

einde1Het eindantwoord van de dag was te vinden op een trapje naar een nooddeur. Deze locatie was voor de speurneus van Barrel geen pretje; de geur van zeikende dronken studenten was overduidelijk aanwezig. En iedereen weet: studenten kunnen goed zeiken.

Snel werd de toch naar huis ingezet, alwaar de sjips en wikkie stonden te wachten. Morgen weer een kloe.

Pandora 2014 – Taartborrel

Er was eens een opa, hij heette R(oel)and. Opa R(oel)and had een kluis. Maar op een dag, toen hij een kopje suiker ging lenen bij de buren om een taart te bakken, werd de kluis van Opa R(oel)and gestolen. Opa R(oel)and zal van schrik vast niet deze taart gemaakt hebben. Wellicht liet hij zelfs wel van schrik het kopje suiker uit zijn handen vallen. Om Opa R(oel)and een beetje te troosten mochten alle Pandora-teams een taart voor Opa R(oel)and bakken. Tenminste, dat was onze interpretatie van de reden voor een taartborrel. Je zou ook kunnen denken dat een taartborrel traditie is, maar die jonkies van de organisatie weten dat vast niet.

Vorig jaar is uit ons experiment met aardbeien gebleken dat een beetje fruit het ook wel goed doet. En omdat geen enkele puzzel dit jaar de windrichting Zuid bevatte moest het iets met tropisch fruit worden. Of een iets creatievere interpretatie: Limburgse vlaai.

IMG_0017Gelukkig zijn wij ervaren in het bakken van taarten en hebben we in het verleden het boekje “500 vlaaien en taartjes” gewonnen, waar aardige suggesties in kunnen staan. Ook beweerde het boekje dat taart bakken een exacte wetenschap is. Binnenkort vast beschikbaar als themaminor op de UT. Wij hebben het toch maar iets minder wetenschappelijk aangepakt, net als bij puzzelen werk benaderen vaak ook prima, en is het niet onverstandig om je gevoel te volgen.

IMG_0003Het geheel begon met wat bloem. Eigenlijk alleen witte bloem, maar om het iets culinairder te houden kon er ook prima wat boekweitmeel door het mengsel heen. Dat dit nog in het keukenkastje van Barrel te vinden was is verder natuurlijk volledig toeval. Verder een eitje, een snufje zout en wat koud water, weinig verrassends dus. Het deeg mag even rijzen in de koelkast (waar je het zelf heen mag brengen, het was immers geen zelfreizend bakmeel), waarna je een springvorm mag bekleden met deeg.

IMG_0010IMG_0011De vulling bestaat uit kersen, blauwe bessen, en een mengsel van suiker, citroensap, citroenrasp en wat bindmiddel. Wat dit uiteindelijk gaat worden zal maar weinig mensen verbazen. Wist je trouwens dat je citroenrasp ook prima kunt maken door je citroenschillen in de keukenmachine te gooien? Geen rasp voor nodig dus.

IMG_0013Bovenop hoort vervolgens een vlechtwerk van deeg. Nou hebben wij genoeg ervaring met het vlechten van rolstruiken, maar het vlechten van deeg is natuurlijk een compleet andere dimensie. Het leuke van dit patroon is dat het ook prima op een Scrabble-bord zou kunnen passen. Waar hebben we dat vaker gezien?

IMG_0014IMG_0016De borrel was dit jaar heel bijzonder: het begon om 16:00, maar het proeven van de taart zou pas om 17:30 beginnen. Wij besloten daarom maar wat later te komen, maar toen we om 16:45 binnenkwamen bleek onze taart de eerste te zijn. Helaas was dit niet omdat de rest geen taart had gemaakt, maar omdat de rest nog taart aan het bakken was. Langzaam maar zeker druppelden de taarten binnen, en wij maar wachten tot het moment dat we de taart aan de Meiscie aan mochten bieden. Dit jaar ging dat helemaal anders, er werd gewoon opeens in de taart gesneden zonder dat we een mooi verhaal over boormachines, vogelnestjes en exacte wetenschappen op konden hangen. En wat het ergste was: dit duurde zo lang dat de Meiscie intussen een oude taart had.

vlaaiZoals altijd had de Meiscie weer een eigen draai gegeven aan wat voor prijzen ze uit moesten reiken. In het verleden ging het al eens over de hoogste taart, dit keer was er een extra prijs voor de kleurrijkste taart. Blijkbaar weten alle teams dit altijd, behalve wij, want er waren behoorlijk wat kleurstoffen in de taarten gebruikt. De nyancattaart zag er zelfs uit alsof er glowsticks door het meel gehakt waren. Ook was er uiteraard een prijs voor de lekkerste taart, en wat schetste onze verbazing: die was niet voor ons. Hierna had ook de orga een prijs voor de lekkerste taart: ook die was niet voor ons. Het einde van het taartperk Rolstoelstruik is hiermee definitief ten einde. Misschien hadden we dan toch ook een taart moeten maken, want een vlaai hoort niet op een taartborrel thuis.

Pandora 2014 – Extra bonuspuzzel

Het is weer bijna tijd voor Pandora, ofwel een hele week overdag slapen, ‘s nachts creatieve oplossingen voor puzzels bedenken en andere teams uitnodigen om wikkie te komen drinken om zo heel subtiel hun interpretaties van bonuspuzzels te ontfutselen. Dit jaar is het thema Heisteria: de kluis van Opa Rand is gestolen, terwijl Opa een kopje suiker bij de buren aan het lenen was. Wat dit precies voor ons gaat betekenen zullen we maandag pas te horen krijgen. Voor de echte voorpret staat er al een redelijk archief aan oude puzzels op de site.

Het ultieme doel van Pandora is uiteraard het zelf bedenken van bonuspuzzels (zie bijvoorbeeld Bonuspuzzel 5). Inmiddels hebben wij de eerste bonuspuzzel beschikbaar gemaakt. Ergens op de site Heisteria staat een pizza met 4 toppings verborgen, vergelijkbaar met de pizza’s van Pizzer-IA. Geef deze vier toppings door aan de leden van Rolstoelstruik tijdens een meeting en als beloning zul je een voorwerp uit een vorige Pandora ontvangen.