Pandora 2014 – Dag 1

Meeting

Op woensdag 7 mei kregen wij een mail van Opa R(oel)and:

Maandagavond is de eerste bijeenkomst van Pandora. We verwachten 
jullie om 19:45 in Horst C101, dit is de grote collegezaal bij de 
hoofdingang van de Horst.

Zo gezegd, zo gedaan: stipt om 19:45 liepen wij de zaal in. De ervaring van eerdere jaren leerde ons dat je het beste goed voorbereid bij een meeting kan aankomen. Barrel Roll had daarom een stokbroodje afgebakken en Duck had een betonschaar meegenomen. Je weet immers nooit wanneer teamleden zomaar door de organisatie vastgeketend worden.

De meeting zelf begon met Opa R(oel)and die ons vertelde wat de regeltjes van Pandora waren. Dit jaar was dat niet veel anders dan andere jaren, op 1 punt na: de tijdbonus voor het puzzelen. Je krijgt nu een bonus als je de eerste 5 puzzels snel hebt opgelost. Dit veranderde de strategie van team Rolstoelstruik natuurlijk volledig.

Na het regelneuken werd het tijd voor een stukje verhaal. Het blijkt namelijk dat de “kloes” van Opa R(oel)and door enkele onverlaten gepikkediefd is. De politie wil hier niks aan doen en de kleinkinderen van Opa R(oel)and komen naar ons toe om de zaak op te lossen. Tijdens ons verhaal vroegen de zeer intelligente kleinkinderen ons om te bewijzen dat we niet van de politie waren. Rick liep, in een vlaag van verstandsverbijstering, direct naar voren. Het bleek dat hij op een zeer doeltreffende wijze moest bewijzen dat hij niet van de politie was: door een halve liter Schultenbräu te adten, waarna drie rondjes om het blikje, en daarna 1 rondje om het grasveldje om de Horst gelopen moest worden. Wat dit precies bewijzen moest, wist Rick niet, maar hij gehoorzaamde toch maar. Na het leegdrinken van het blikje danste hij drie rondjes om zijn blikje en huppelde hij rond het grasveld. De kleinkinderen waren tevreden: we kregen te horen wat we moesten doen.

De “kloes” van Opa is dus gepikkediefd en wij worden erop uitgestuurd om de “kloes” te vinden, waarmee we uiteindelijk de “kloes” terug kunnen vinden. Vandaag komen we daarbij aan bij deel 1: het achterhalen van de pikkedieven. We halen onze benodigde wapens en de eerste puzzel op en gaan op pad.

Puzzel 1: Index

scrabbleWe fietsen naar de parkeerplaats bij Cubicus. Hier halen we de puzzel uit het tasje. Het gaat hier om een stapeltje kleine gele steentjes. Deze kloe lijkt wel op domino, ofzo.

Het blijkt om een set Scrabble-steentjes te  gaan, waar Barrel al snel “Vlinder” uit weet te maken. De eerste “kloe” is opgelost, Duck en Rick vertrekken richting de Vlinder.

Later op de avond, als Barrel en On a Roll er nog eens rustig voor gaan zitten, ontdekken we dat alle stadia van het vlinder-worden verstopt zitten in de steentjes. We krijgen nogmaals bevestigd dat we de goede oplossing hebben gevonden. Natuurlijk wisten we dit al, want Rick en Duck zijn onderhand bij de Vlinder aangekomen en hebben het blaadje gevonden.

Puzzel 2: Non ‘WWEPGSVOVP’ est

sterrenRick en Duck zien een blaadje aan een boom hangen, aan de oostkant van de Vlinder. Het blaadje wordt omgekeerd en er komt een sterrenkaart te voorschijn.

Thuis aangekomen zijn Barrel en On a Roll al aan het kijken. Er wordt druk gegoogled naar sterrenbeelden. Het gekke mannetje onderaan wordt al snel herkend als Orion. De overige sterrenbeelden blijken wat lastiger; Rolstoelstruikers zijn niet zo sterrenkundig. Het halve internet wordt afgespeurd naar sterrenkaarten. De ene na de andere website komt te voorschijn, maar uiteindelijk blijken de meeste sterrenbeelden het makkelijkst via Wikipedia te achterhalen. Na een te lange tijd wordt de volgende lijst samengesteld:

monoceros, pegasus, cetus, aquarius, ursa major, scorpius, musca, orion, pisces, perseus

Maar wat moet je met zo’n lijst? En wat betekent die titel? De sterrenbeeldnamen worden vertaald naar het Nederlands, misschien levert dat iets op:

walvis, waterman, eenhoorn, pegasus, grote beer, schorpioen, vissen, orion, vlieg, perseus

Da’s toevallig, de eerste letters van de sterrenbeelden komen precies overeen met de letters in de titel! On a Roll gelooft niet zo in toeval en besluit de latijnse sterrenbeeldnamen (dat woord past niet op een scrabble-bord) ook in volgorde te zetten:

cetus, aquarius, monoceros, pegasus, ursa major, scorpius, pisces, orion, musca, perseus

Deze eerste letters vormen het woord “campuspomp”, dus Rick en Duck pakken hun wapens en liepen naar de pomp.

Puzzel 3: Quiz

quizAangekomen bij de campuspomp vonden we een nieuw puzzel. Links op de puzzel staat een lijst met plaatjes, met onder én boven elk plaatje een woord, en rechts staat een lijst met beschrijvingen. Rick en Duck waren te snel weggelopen om een totaalplaatje te maken van deze puzzel, wat het puzzelen in dit geval wat ongemakkelijk maat.

Het is echter overduidelijk dat je de beschrijvingen moet koppelen aan de plaatjes, maar het is even de vraag hoe. quizvragenEr zijn namelijk 29 beschrijvingen en 25 plaatjes. Het hele team vermoedt dat je aan het eind gewoon een paar plaatjes overhoudt, dus deze mismatch wordt voorlopig gewoon genegeerd.

Het grote plaatjes-matchen begint: van een handtekening voorzien past vast bij de boeken, vanuit de lucht gezien wel bij de “vogel” die linksboven staat. Iedereen gaat door met het vrij associeren tot ongeveer de helft van de plaatjes een kandidaat hebben. overzichtjeRick heeft zelfs een mooi overzichtje gemaakt van de plaatjes en de bijbehorende beschrijvingen.

Dan komt team Rolstruik er achter dat ook dit jaar De Stem van Boven aanwezig is. De Stem fluistert subtiel in het oor van Barrel dat de beschrijvingen allemaal te interpreteren zijn als “onder” of “boven”: een boxer is een onderbroek, van het schip in het water is overboord en bewoners van een verdieping lager zijn onderburen. De rest van de beschrijvingen zijn snel ingevuld.

quizoplossingNu is het slechts een kwestie van het juiste woord (onder of boven het plaatje) koppelen aan de juiste tekst. Niet alle plaatjes waren ontcijferd, maar het verhaal was duidelijk:

  1. Gebruik
  2. Alleen
  3. De
  4. Woorden
  5. Beschrijvingen
  6. Even
  7. Nummers
  8. Negen
  9. Hier
  10. Tussen
  11. De
  12. Cubicus
  13. Citadel
  14. En
  15. Erve
  16. Op
  17. Holzik
  18. Sardineblik
  19. Op
  20. Tusssen
  21. De
  22. Kruising
  23. Bastille

Een lang verhaal, maar al snel wordt gezegd dat we alleen de even nummers moeten gebruiken. Woord nummer 10 is echter “negen” en negen is duidelijk niet even, dus we beginnen met nummer 12:

Tussen De Cubicus En Erve Holzik Op De Kruising.

Dit keer waren het Duck, Barrel en Rick die met z’n drieën op pad gingen.

Puzzel 4: Dijkstra 

dijkstraBij de kruising begonnen de Drie Rolketiers direct met zoeken. Al snel had Barrel de puzzel gevonden. Door een aanvaring met team Opsporing Gezocht moest het puzzelen echter even uitgesteld worden. Na het uitschakelen van het opsporingsteam (dat vast bij de p’liesie hoort) neemt Rick de license in ontvangst. Op de horizon verschijnt echter nog een team, maar door het heldhaftige optreden van de Drie Rolketiers maken deze zich snel uit de voeten. Duck en Barrel zetten, te voet, de achtervolging nog in, maar kunnen de fietsende lafaards net niet bijhouden.

Terug naar de puzzel, want we dwalen af. Op de puzzel is een graaf te zien. De trouwe Sesamstraatkijkers zullen hierbij direct denken aan Graaf Tel, en dat is niet zo gek, want de oplosmethode voor deze graaf wordt (nou ja, werd, in onze tijd) uitgebreid behandeld bij verschillende telematicavakken. Het gaat hier om Dijkstra’s algoritme, een manier om het kortste pad in een graaf te berekenen. We zullen dus wel op zoek moeten naar het kortste pad.

dijkstraopgelostNaast de graaf staan een aantal beschrijvingen. We nemen dus maar aan dat dit kortste paden zijn. Als je met deze aannames een tijdje doorrekent, kun je aan steeds meer lijnen een waarde hangen. Af en toe was het een beetje gokwerk, maar na het nodige bekvechten en het uitwisselen van vele verwensingen zijn Duck en Rick het eens over de waardes die ingevuld moeten worden. De som die op de puzzel staat kan opgelost worden:

10 * 4 – 13 – 11 = 16

Gebouwnummer 16 op de campus is Nanolab. De rolstoel van Duck had het onderhand onder het hevige Pandora-gebruik begeven, dus Barrel en Rick waren op elkaar aangewezen voor het vinden van deze volgende kloe.

Puzzel 5: Scrabble

scrabbleopgaveVoor het vinden van deze kloe was een heuse speurneus nodig. Gelukkig had Barrel zijn exemplaar toevallig bij zich. De puzzel was zeer listig onder het trappetje van de ingang van het Nanolab verstopt.

Barrel en Rick gingen snel weer terug naar het hoofdkwartier. Daar had Duck de letterwaardes van de verschillende scrabble-woorden al opgezocht. scrabbleoplossenSnel wordt het Rol-IRC-botje ingezet om de waardes van de genoemde scrabble-woorden op te zoeken. Duck ziet al snel dat de waardes die het botje uitspuugt niet overeenkomen met de waardes die bij de puzzel staan. Dit komt vast doordat je bij sommige woorden meerdere malen letterwaardes of woordwaardes krijgt.

Barrel ziet opeens dat het woord “Verfleverancier” maar net op het scrabble-bord past. metdehandRick merkt op dat we de woorden wel in volgorde kunnen invullen: beginnen met “lever” en eindigen met “tv”. Dit gaat echter meteen fout: hoe krijg je “lever” op een leeg bord, voor 22 punten neergelegd, terwijl het woord maar 11 puten waard is?

Er wordt een andere weg ingeslagen. Het scrabble-bord wordt losgelaten en Rick probeert de woorden kriskras door elkaar neer te leggen. Na een kwartiertje puzzelen heeft hij een oplossing die hij trots aan zijn teamleden laat zien. Misschien geven ze hem wel een stickertje voor zijn geweldige tekenwerk.

scrabbleopgelostDuck vindt het maar niks en maakt snel even een leesbare versie van het plaatje, en kleurt aan de hand daarvan het scrabble-bord in. Er wordt lang gestaard naar het resultaat. Het tekenwerk lijkt nergens op en Rick verdient daarom ook geen stickertje.

Dan ziet Barrel opeens dat de vorm op het scrabble-bord wel heel veel lijkt op de matenweg-patio’s. Er wordt even overlegd over de precieze plaats van de volgende puzzel en dan gaan Barrel en Rick op weg. Er zijn bonuspunten te behalen met deze puzzel.

Barrel en Rick beginnen te zoeken bij het electriciteitshuisje in de buurt van de Vlinder. Dit komt niet helemaal overeen met de locatie-aanduiding op het tekenwerkje, maar het is een mooie verstopplek voor een puzzel en dat is voor Barrel en Rick reden genoeg om daar te zoeken. Natuurlijk vinden ze daar niks. Na het afstruinen van het gehele gebied ten westen van de Patio’s komen Barrel en Rick de puzzel tegen tegen de muur van de patio’s. De volgende dag zullen zij in het krantje lezen dat de locatie-aanduiding een pijl had moeten zijn, maar dat hadden zij er met hun tekenkunsten niet van kunnen maken.

Puzzel 6: Simon Says

20140513_010611De zesde puzzel van de dag, Simon Says, bleek een layar-puzzel te zijn. Op de puzzel was een keypad getekend, met een Layar-logo erboven. Up-to-date als deze oude rolstoelstruikers zijn, wisten ze natuurlijk best dat de exacte locatie helemaal niet uitmaakt, dus er werden snel wat fotos gemaakt. Vanwege de defecte rolstoel zat Duck nog steeds op HQ, dus die ging er direct mee aan de slag. Na het starten van de layar-‘epp’ kwam een keypad tevoorscheen die wel wat leek op de foto, waarop twee nummers achter elkaar oplichtten.

layarpuzzel1Als ervaren Simon Says speler ging Duck direct aan het herhalen. Dit ging heel even goed, maar bij de tweede ronde bleek al dat de herhalende factor niet aanwezig was, dus Duck was een tijdje grondig van slag. Eenmaal de draad weer opgepakt, bleek ook nog eens dat de reeksen zo lang en zo snel werden, dat ze zonder herhaling niet te onthouden werden. Helaas was de rest van het team de weg kwijt, waardoor Duck nog minstens een half uur op zichzelf aangewezen was. Uit wanhoop ging hij maar de getoonde getallen intoetsen, maar het keypad was natuurlijk andersom dan het numpad van een toetsenbord, dus dat werd ook al snel een ramp. Uiteindelijk is Duck maar gaan skypen met de Echo Test Service. Na op deze manier het falende geheugen van Duck te hebben gebypassed, bleek de puzzel toch uit te voeren. De boodschap was vrij eenvoudig: “De volgende puzzel vind je in een van de 3D geprinte sculpturen op de Carrilionveld”.

Toen Barrel uiteindelijk de weg teruggevonden had, waar hij eigenlijk gewoon al die tijd een meter naast gelopen bleek te hebben, ging hij dan ook direct naar de sculpturen. De puzzel was zeer strategisch opgehangen: hij was niet vanaf het pad te zien. Minpuntje: hij was zo vastgetaped aan de sculpturen, dat je de tape wel prima kon zien.

Puzzel 7: Even verbinden

evenverbindenZodra Duck deze puzzel in handen kreeg, begon hij driftig de puntjes met elkaar te verbinden. Dit had hij op school zo geleerd en hier had hij altijd een 10 voor gekregen.

Na een paar minuten kwam hij met het mooie resultaat: een tekening waarin alle lijntjes zorgvuldig met liniaal getekend waren. Zijn basisschoolleraar (past niet op het scrabble-bord) zou hem hier waarschijnlijk een 10 voor geven, maar Rick was er niet zo tevreden mee.verkeerdverbonden

Rick probeerde zijn eigen theorie uit. De title vertelde hem dat hij “Even” moest verbinden, en autist als hij is, ging hij dus netjes aan het werk met het verbinden van alle even punten.

Nog voordat hij klaar was, zagen de overige Rolstoelstruikers echter de uitkomst:evenverbonden het verbinden van de even punten zorgde voor een plaatje van het Torentje van Drienerlo. Snel gingen Barrel en Rick op weg. Wederom zou Rick geen stickertje verdienen: hij heeft zijn tekening niet afgemaakt.

Puzzel 8: Functioneel

functioneelBij het torentje vinden Barrel en Rick de volgende kloe tegen een boom geplakt. Er zijn echter andere teams in de buurt, dus de twee overgebleven Rolketiers maken, ter afleiding, wat omtrekkende bewegingen.

Het blijkt echter dat een van de andere teams de puzzel ook al heeft gevonden en soortgelijk gedrag vertoonde. Er wordt besloten samen te werken en voor elkaar het blaadje omhoog te houden.

Vervuld met een warm gevoel van saamhorigheid keren Rick en Barrel terug naar de basis om Duck te helpen met puzzelen. De puzzel wordt al snel ontcijferd: hij bestaat uit een 7-tal functies:

  • f1(1,2,3,etc.) zet de getallen om naar de bijbehorende letters.
  • f2(getal, base) zet een getal uit het tientallig stelsel om naar een getal in de meegegeven base.
  • f2′(getal, base) zet een getal uit het tientallig stelsel om naar een reeks getallen, die elk overeenkomen met een digit in de meegegeven base.
  • f3(n) geeft het n-de priemgetal
  • f4(n, start) geeft een soort van fibonacci-reeks, maar begint met start, in plaats van met 0.
  • f5(n) geeft de som van alle getallen waardoor je n kan delen
  • f6(romeins) zet een romeins cijfer om naar het tientallig stelsel.

berekeningenHet invullen van deze functies in de onderstaande formule gaf (na het maken van de nodige fouten in het verwerken van de haakjes en de nodige rekenfouten) een oplossing die daadwerkelijk nergens op sloeg.

Driftig werd de oplossing nagerekend. Het bleek dat iedereen fouten had gemaakt in zijn berekeningen. Stuk voor stuk werden de fouten hersteld. Na een half uur rekenen was iedereen ervan overtuigd dat de oplossing wel moest kloppen. Dat deed hij echter niet.

Ten einde raad belde Rick toch maar eens de organisatie op, met de vraag om de oplossing na te rekenen. Het kan immers niet dat een team dat het opzoeken van de kloes zo serieus neemt in zo’n simpele berekening een fout maakt.

Al spoedig kwam er een antwoord: er zat een fout in de puzzel:

Volgens de Pandoratraditie maken we geen foutloze puzzels. Deze avond
zit de fout in puzzel 8. We zullen z.s.m. een verbeterde versie 
ophangen. De teams die op dat moment puzzel 7 al hebben opgelost 
krijgen de nieuwe versie van ons per email.

Barrel vond dit enigszins raar. Schijnbaar maakt de organisatie geen foutloze puzzels, maar hij heeft in de eerdere puzzels geen fouten kunnen vinden. We konden eigenlijk alleen maar concluderen dat de organisatie, door het maken van deze fout, de weg een klein beetje was kwijtgeraakt. Da’s niet handig, als je op zoek bent naar zo’n kloes.

Nu kon het wachten dus beginnen. Rolstoelstruik weet als geen ander hoe moeilijk het is om een puzzel aan te passen, als deze eenmaal is uitgegeven, dus de warme dekentjes werden er vast bijgepakt. Dit kon wel even duren. Opgeven was echter geen optie, er moest een kloes gevonden worden, en dit zou nog wel eens de laatste kloe kunnen zijn.

functioneeloplossenEen half uurtje later kwam de correcte puzzel binnen. Deze had echter een geheel nieuwe formule, dus het rekenfeest kon weer beginnen.

Barrel kwam er al snel achter dat er een verschil van een reeks werd bepaald. Hieruit kon hij afleiden met welke letter de oplossing begon. Al snel kwam hij tot de conclusie dat dit alleen een a,b,c,d of e kon zijn; anders klopte de uitkomst niet. Het enige gebouw van 10 letters, beginnend met zo’n letter dat we konden vinden was Erve Holzik, dus de spullen werden gepakt en Rick en Barrel gingen op weg. Duck bleef lekker doorpuzzelen.

Helaas: hier was niks te vinden. Duck had echter nog geen oplossing gevonden, dus Barrel en Rick gingen maar gebouwen langs waar de windrichting “Oost boven” op van toepassing kon zijn. De 15 locaties waar daarna langs werd gezworven boden echter geen oplossing. Toen belde Duck: de oplossing was “de bastille”.

Einde

einde1Het eindantwoord van de dag was te vinden op een trapje naar een nooddeur. Deze locatie was voor de speurneus van Barrel geen pretje; de geur van zeikende dronken studenten was overduidelijk aanwezig. En iedereen weet: studenten kunnen goed zeiken.

Snel werd de toch naar huis ingezet, alwaar de sjips en wikkie stonden te wachten. Morgen weer een kloe.

Comments are closed.