Pandora 2012, Dag 3

Meeting

Dag 3, HandelsmerkWe begonnen deze pandora al wat vroeger dan gebruikelijk. Barrel Roll was al lang van tevoren naar de locatie (Carillon) om te scouten of er nog gevaren in de buurt waren. Hij heeft toen direct ons handelsmerk achtergelaten.

Toen hij weg wilde gaan, liep er een zeer gewaardeerde carillonspeler het carillon uit. Barrel heeft hem gevraagd of hij ons levenslied tijdens de meeting ten gehore wilde brengen; helaas bleek dit niet mogelijk.

Aangezien we gisteren zo lang moesten wachten op het begin van de meeting, waren wij vandaag beter voorbereid. Barrel had worstjes gehaald (van het merk RolStruik) en had een speciaal device meegenomen om deze op te warmen.

Op de meeting zelf werden er lovende woorden over ons gesproken. Wij hadden de dag ervoor zo’n lekkere taart gebakken, wat ons het voordeel van een bonuswapen heeft opgeleverd.

Toen de meeting al even bezig was, kwam er een brommertje aangereden. My Little Pony (naam vrij vertaald uit een raar dialect) had pizza besteld en af laten leveren bij de meeting.

Puzzel 1: Elementen

Dag 3, Puzzel 1, ElementenGrollsch had op locatie van de meeting al een goed idee voor deze puzzel: we moesten de uitkomst proberen te matchen met het periodiek systeem der elementen.

Tot ergernis van de organisatie waren we druk aan het discussieren over de manier waarop we dit op locatie konden doen. Na een paar minuten kwamen we er achter dat dit niet ging lukken. We besloten naar huis te fietsen.

Thuis aangekomen was de puzzel snel opgelost: ‘b’ wees op Boron (element 5) en ‘am’ wees op Americium (element 95), wat samen 595 maakt.

De rekensom was snel gemaakt: 6925532916 moest ons naar Cubicus leiden. Terwijl de thuisbasis nog even verderpuzzelde op de code eronder (die ons uiteindelijk naar het openluchttheater leidde), begon het away-team vast met zoeken; het nieuw verkregen superwapen werd meegenomen.

Puzzel 2a: Geheime code

Puzzel 2a: Geheime codeBij de Cubicus aangekomen werd de hint snel gevonden. Het bleek een doodlopend spoor te zijn. Gelukkig had onze collega Barrel meer geluk.

Toen we van de puzzellocatie weg probeerden te lopen, werden we belaagd door My Little Pony (naam vrij vertaald uit een raar dialect). Dit was het ultieme moment om ons superwapen in te zetten. Helaas bleek het wapen niet zo super: het haperde na 2 schoten. Agent Rick en Agent Duck moesten dit met hun leven bekopen.

Puzzel 2b

Puzzel 2b: YahrrZoals hiervoor al gezegd had Agent Barrel meer geluk. In het openluchttheater vond hij een briefje, dat ons wees op de website voor de volgende puzzel.

We gingen snel kijken wat er op deze website te vinden was. Het bleek om een .jar-file te gaan, een zogenaamd java-archief.

Rick en Duck waren onderhand weer gearriveerd op het hoofdkwartier. Het was hier algehele stress: er moest een java-omgeving gestart worden en niemand had verstand van dit soort nieuwerwetse techniek.

Er werd een Eclipse gestart en al snel werd het programma ten uitvoer gebracht. Op het scherm verschenen uitroeptekens: wat kon dit betekenen? Het bleek dat er een kabouter in ons toetsenbord zat; hij bleek zeer agressief te zijn.

De kabouter communiceerde met ons op een hele speciale manier: hij zette het capslocklichtje (dubbele woordwaarde (met bonuspunten voor de eerste persoon die ons weet te melden welk addertje hier onder het gras zit)) van ons toetsenbord aan en uit. Na zorgvuldige analyse van Barrel bleek hij te praten in Morse-code.

Met stevige handschoenen hebben wij ons toetsenbord vastgepakt en gevraagd wat er met het kaboutertje aan de hand was. Hij schreeuwde naar ons: “SOS, SOS, SOS!”  Wij dachten dat hij niks anders kon zeggen en gingen er maar van uit dat hij in gevaar was. Toen het kaboutertje zich verstopte in het toetsenbord van een van onze linux-systemen, zei hij zelfs heel weinig; meer dan:

Exception in thread “main” java.lang.UnsupportedOperationException: Toolkit.getLockingKeyState
at java.awt.Toolkit.getLockingKeyState(Toolkit.java:1405)
at puzzel.Puzzel.requestHint(Puzzel.java:140)
at puzzel.Puzzel.main(Puzzel.java:173)

Wist het arme wezentje niet uit te brengen. De oplossing van het probleem werd duidelijk toen wij het programma waarmee hij communiceerde door een decompiler haalden: hij had al een flinke reis, via veel universiteitsgebouwen, achter de rug.

  public static void main(String[] realLifeRolePlayingFirstPersonShooter) {
    Puzzel bogusPunten = new Puzzel();
    bogusPunten.requestHint();
    char charlie = 'a';
    char onoplein = 'b';
    char spiegel = 'c';
    char citadel = 'j';
    char ravelijn = 'k';
    char zilverling = 'l';
    char vleugel = 'd';
    char carrilon = 'e';
    char paviljoen = 'g';
    char seinhuis = 'h';
    char hogedruklab = 'i';
    char garage = 'f';
    char waaier = 'm';
    char halb = 'n';
    char teehuis = 'o';
    char verkeerde = 'p';
    char plek = 'q';
    char om = 'r';
    char te = 's';
    char kijken = 't';
    char tip = 'u';
    char red = 'v';
    char de = 'w';
    char kabouter = 'x';
    char y = 'y';
    char x = 'z';
    char cake = ' ';
    char lie = '.';
    String l1l = "" + cake + "# #" + cake;
    String l11 = "" + charlie + onoplein + teehuis;
    String ll1 = "" + carrilon + om + cake;
    String l1l1 = "" + halb + teehuis + zilverling;
    String lllll111lll1 = l11 + tip + kijken + ll1 + paviljoen;
    String l1l1l1l11ll1 = "" + halb + paviljoen + carrilon + halb + cake + hogedruklab;
    String l111l1l11ll1 = "" + halb + onoplein + teehuis + om + vleugel + lie + cake + te + kijken;
    String l1l1l1l11lll = "" + charlie + onoplein + teehuis + tip + kijken + carrilon + om + carrilon + kabouter;
    String l1l1l1l11111 = "" + cake + x + hogedruklab + citadel + halb + cake + kijken + carrilon + cake + red + hogedruklab + halb + vleugel + carrilon + halb + cake + onoplein + hogedruklab + citadel + cake + seinhuis + carrilon;
    String l1l1l1l1lll1 = "" + lie + cake + ravelijn + l1l1l1l11lll + verkeerde + carrilon + om + kijken + te + l1l1l1l11111 + kijken + cake + halb + charlie + l1l1 + charlie;
    String l1l1l1ll1ll1 = "" + kijken + te + carrilon + l111l1l11ll1 + tip + tip + om + cake + vleugel + hogedruklab + om + carrilon;
    String l1lll1l11ll1 = "" + spiegel + kijken + cake + seinhuis + tip + zilverling + verkeerde + l1l1l1l1lll1 + onoplein + lie;
    String lll1l1l11ll1 = "#" + l1l + ravelijn + lllll111lll1 + carrilon + red + charlie + l1l1l1l11ll1 + halb + cake + kijken + teehuis + carrilon + l1l1l1ll1ll1 + l1lll1l11ll1;

    bogusPunten.solvePuzzel(lll1l1l11ll1);
    bogusPunten.callPandora();
  }
}

We vertaalden zijn gedrag snel:

System.out.println(ll1l1l11ll1);

Let erop dat niet alle ellen ellen zijn: sommige ellen zijn enen. Het bleek dat onze kabouter de hulp nodig had van de kabouterexperts bij het nanolab; hij zat gevangen in ons toetsenbord.

# # # kabouter gevangen in toetsenbord. stuur direct hulp. kabouterexperts zijn te vinden bij het nanolab.

We gingen dus maar snel naar deze locatie.

KabouterHier aangekomen bleken de kabouterexperts een beetje verstrooid: eentje sprak altijd de waarheid, de ander kon alleen maar liegen. Daarnaast bleken ze ook erg weinig over kabouters af te weten, de vraag hoe lang een kabouter ongeveer wordt werd beantwoord met “Dat verschilt”. Tot op heden weten wij nog steeds niet of er ook kabouters zijn die basketbal spelen, of waar de woning van de kabouterexperts waas. Wij moesten achterhalen welke kabouter ons verder kon helpen.

Agent Duck stelde, na overleg met het thuisfront, de juiste vraag: “Wat zou uw collega-expert daar zeggen als ik hem zou vragen of u de waarheid sprak of zou liegen?”  Hij antwoordde “Hij zou zeggen dat ik zou liegen.”. Wij konden, middels Logica (daar hing niets), achterhalen dat deze kabouterexpert de waarheid sprak. Deze expert moesten wij om meer informatie vragen. Een paar minuten later was voldoende informatie vergaard om onze zoektocht voort te zetten.

Ondertussen was My Little Pony (naam vrij vertaald uit een raar dialect) aangekomen op deze locatie. Wij willen hier nog even een eervolle vermelding aan dit team kwijt: zij hebben netjes gewacht tot wij de experts om hun wijze raad hebben gevraagd, alvorens zij de experts benaderd hebben. Wij denken dat de experts dit kunnen waarderen: men weet dat hooggeleerde personen vaak verstrooid zijn en slecht reageren op veel indrukken tegelijkertijd. Dit team had hier netjes rekening mee gehouden.

Puzzel 3: When you see it you’ll shit bricks

Dag 3, Puzzel 3, ShitBricksDe kabouterexperts hadden ons waardevolle informatie verschaft voor de bevrijding van de kabouter in ons toetsenbord. We wisten alleen nog niet zo goed hoe we ermee om moesten gaan.

De thuisbasis had al snel contact met de teams in het veld: “Fiets maar richting een van de ‘Enschede’-Borden bij de WBW, waarschijnlijk kun je hier de volgende hint vinden.” Dit bleek niet geheel waar te zijn.

Puzzel 3, Shit Bricks, FotoAgent Rollade had een beter idee: gebouw de Vlinder had op de campuskaart dezelfde vorm als het Enschede-logo. Deze locatie was duidelijk de locatie die we zochten. Onze agenten-in-het-veld werden snel naar deze nieuwe locatie gestuurd.

Er bleek helaas niks te vinden bij de Vlinder. Na wanhopig op de kaart zoeken (en een keer of 5 teruggaan naar de Vlinder, het moest toch echt daar liggen), was er nog niks gevonden. Er werd bij WBW rood gezocht: het logo was immers rood en viel precies over de rode flats van de Witbreuksweg heen. Gemeente Enschede en bricks, wellicht een plek waar men met stenen de weg aan het verbouwen is? Het fietspad tussen Charlie en Roombeek heeft een stapel stenen staan, maar ook daar was niets te vinden. Met de boom nog steeds interpreterend als slagboom was het misschien een slagboom naast een kombord waar Enschede op stond, maar ook het afspeuren van deze slagbomen liep op niets uit.

Uiteindelijk kwam Duck met een ingeving: het carillon heeft op de kaart precies dezelfde vorm als het logo van Enschede. Dit bleek niet de enige link tussen het carillon en de gemeente Enschede: het bouwwerk is tevens in beheer van de gemeente. De volgende puzzel werd al snel gevonden onder een laaghangende boom ten noordoosten van het Carillon. Er werden direct een paar agenten die kant opgestuurd om de locatie zorgvuldig te bewaken (campen!!!!!!).

Puzzel 4: Dutch Variable Names

Dag 3, Puzzel 4, FotoHet gedeelte logica leverde iets op dat heel erg in de buurt kwam van de bekende uitspraak “All your base are belong to us”. Deze uitspraak is afkomstig uit het spel Zero Wing. Wing verwijst naar Vleugel, en het eerste deel (of nulde deel, als je met 0-indexen werkt) is het getal zero, daarbij de +3 optellen geeft 3, het gebouwnummer van Vleugel.

Puzzel 5: Dialect

Dag 3, Puzzel 5: DialectDeze puzzel bleek goed verstopt te zitten. We vonden hem uiteindelijk onder een laag trapje aan de achterzijde van de Vleugel. Er zijn dan ook niet zulke goede foto’s van beschikbaar.

De campusbelgen zuid en oost hebben een kluis. Een punt in het holst van de nacht; dit punt bevindt zich niet in het oosterijk gebouw; denk juist aan het niet-oosterijk gebouw. Ook een punt is in het gebouw van Rara op 11-3-2012.

PS Sommigen zeggen: “Rara is R in arg.”

We hebben ons urenlang doodgestaard op deze puzzel. Als eerste gingen we op zoek naar het oostenrijk-gebouw: we vonden een chalet wel erg oostenrijks klinken. Een blokhut vonden we dan weer totaal niet oostenrijks klinken, dus ook hier gingen we kijken. Dit was tevergeefs. Zuid en oost zou kunnen wijzen op de zuid- en oosthorst. Ook deze werden grondig geinspecteerd. Voor de kluis werd de binnenplaats van de horst gekozen, of misschien de Sleutel: je hebt vaak een sleutel nodig om een kluis te kunnen openen.

Een punt in de holst van de nacht leek wel een referentie op het seinhuis; ook dit bracht ons nergens; waarschijnlijk moesten we de locaties combineren.

Onderhand werd het team moedeloos: Barrel begon aan de voeten van Grollsch te knagen en Duck had uit verveling op het hoofd van Rick gescheten. Het werd duidelijk tijd om wat actie in het team te krijgen. Een hintaanvraag leek daar geschikt voor.

De volgende dingen hebben we al bedacht:
‘zuid en oost’ zou zuidhorst en oosthorst kunnen zijn. De kluis zou dan de binnenplaats tussen zuidhorst en buitenhorst kunnen zijn, maar daar kan je niet bijkomen.
Wat betreft een of meer punten, we vermoeden dat we op 1 punt voor de hele puzzel uit moeten komen, maar dat zouden er ook twee kunnen zijn.
‘Een punt in het holst van de nacht’ zou het Seinhuis kunnen zijn.
‘het oosterijk gebouw’ zou chalet kunnen zijn, het niet-oosterijkgebouw misschien blokhutten.
‘Rara is R in arg.’ -> ararag. Arago? die zitten in Carre (misschien de datum 11-5-2012 om aan te geven dat het om Carre gaat en niet Hogekamp.

We hebben geprobeerd lijnen tussen deze 4 punten te trekken, maar dat komt ook nergens op uit.

We hebben ten noorden van de blokhutten, zuidhorst, garage (ararag omgekeerd) en het seinhuis al bekeken, maar daar niets gevonden.

Op de blueprint van de Spiegel staat wel een secret safe vermeld (kluis?) maar kunnen we verder geen aanknopingspunten vinden.

De reactie volgde al snel:

Kijk nog eens naar de titel. In sommige landen worden bepaalde letters anders uitgesproken en daar maken wij hier nog wel eens grapjes over.

GnoompjeRekkel was dat. Daal moesten we het maal mee doen. Het breek dat de l dool een r velvangen weld en de r dool een l. Het was vast een diarect van die lale kaboutels.

Helaas was dit voor ons nog niet genoeg. Zoals al eerder gezegd: Grollsch was door het dolle heen en had onderhand een muilkorf omgekregen. Rollade begon onderhand ook te flippen, al had hij zijn woede voornamelijk gebotvierd op teams die bij de puzzel bij Carillon langs waren gekomen. Wat wordt er bedoeld met Lala? Wij konden slechts op Langezijds komen, maar dat was verboden gebied. Het werd tijd voor verduidelijking.

Dank jullie voor de hint. We hebben het vermoeden dat jullie hiermee
bedoelen dat we altijd beweren dat chinezen een R als een L uitspreken.
Hier hebben we nu naar gekeken, maar we komen er eigenlijk niet heel veel
verder mee. We  we erbij kunnen verzinnen is:
– als je ook l->r doet, je het over campusbergen gaat praten die mogelijk
een kruis vormen.
– ‘het horst van het nacht’ ivm ‘niet-oostelijk’ -> Westhorst, en dan de
metalen units die er ten noorden van staan

Bij de westhorst hebben we niets gevonden

We kunnen 5 ‘bergen’ verzinnen (carillion, pinetum, zwembad, bij hogekamp,
motorcross), maar daar kunnen we ook niet echt een zinnig kruis van maken.

Als jullie binnen onze eerste hint-aanvraag nog meer hints kunnen
loslaten, dan graag, anders zou ik jullie willen verzoeken dit mailtje nog
niet meteen als een tweede hint-aanvraag te beschouwen.

Na korte tijd weer reactie:

LAla is een vak gegeven aan eerstejaars informatica en wordt ook wel LinAlg genoemd.

Tja, hier waren wij dus duidelijk te oud voor. Gelukkig viel het kwartje nu wel. De campusbergen waren schijnbaar de bergen die we het jaar ervoor hadden gebruikt voor een puzzel: de heuvel voor Hogekamp, de heuvel op het Carillonveld en het openluchttheater. We moesten alle informatie die we tot nu toe hadden verzameld (we waren de helft al vergeten en de andere helft was ondertussen opgegeten door Grollsch) verzamelen en combineren. Door een kruis te tekenen tussen de twee campusbergen en de twee verkregen locaties (Lineaire Algebra werd gegeven in Carre en de niet-oosthorst was de westhorst) kwamen we uit op Teehuis: de puzzel lag een slootje verderop.

Puzzel 6: Schatzoeken

Dag 3, Puzzel 6: SchatzoekenWederom een puzzel waar we vastzaten. De kaart leek te leiden naar een locatie met veel trappen. Deze locatie moest een duidelijk centrum hebben. Kandidaten waren de lichtkrant en de matenwegpatio’s.

We vroegen ons af: wat betekent dat pijltje? Wellicht dat daar een trap naar boven was. De omwegen die bovenaan gevolgd werden begrepen we niet, maar deze namen we maar voor lief.

Grollsch was onderhand een beetje bedaard en kon weer naar buiten. Hij ging mee naar de lichtkrant en kwam daar in gevecht met Ovide en zijn vriendjes. Toen zij met 4 man waren, en hij de enige levende, werd hij in een zodanige positie gedreven dat hij alleen nog maar de Vestingbar in kon vluchten. Aldaar werd de hulp ingeroepen van de aanwezige personen.

Zij vonden de schatkaart een beetje lijken op de nieuwe spiraal van de roombeek. Dit net nieuwe waterwerk op de campus werd grondig geinspecteerd, maar tevergeefs. Er werd bij de Box gekeken; de organisatie huisde hier rond, de kabouterexperts waren aanwezig, maar een volgende puzzel werd niet gevonden. Grollsch zag wel kans om de StoeiPANDA goed te grazen te nemen. Het team werd moe en moedeloos van het zoeken en besloot over te gaan op het aanvragen van een hint.

We hebben de kaart geinterpreteerd als een route die naar een locatie leidt. De locatie zou bij de x moeten zijn; De pijl moet dan wijzen op een trap omhoog. De rare vorm liet ons in eerste instantie bij de lichtkrant kijken.

De rode kleur wees mogelijk naar de WBW: we hebben de binnenplaatsen van wbw rood gecontroleerd en konden ook hier niks vinden.

De patio’s hadden mogelijk wegen die zo leidden, een zoektochtje daar (stilletjes, er sliepen vast mensen) liet ons zien dat een boven- of zijaanzicht ook niet hier paste.

De binnenplaats van de Box was ook geen kandidaat, al was dit wel een goede gelegenheid voor een extra kill.

We hebben bij de waterspiraal van de Roombeek gekeken, hier was ook niks te vinden. O&O-plein en parkeerplaats Cubicus leverden eveneens niks op.

We hebben de bochten ook als 0 of 1 geinterpreteerd: links=1, rechts=0. Ook dit bracht ons niet verder (de x en pijl klopt hier ook niet bij).

We zitten dus waarschijnlijk weer geheel verkeerd te denken. Hebben jullie hier een hint voor?

Ook bij de faculty club was niks te vinden.

We hebben de kaart zowel als zijaanzicht als als bovenaanzicht geinterpreteerd.

Ook de nyancat leverde niks op.

De reactie liet weer niet lang op zich wachten:

Hey Rolstruik,

Probeer hier eens te beginnen: http://maps.google.com/maps?q=enter,+nederland&hl=nl&ie=UTF8&view=map&ftid=0x47b809d7f0ee82b7:0x4df951a25775027f&ftt=37&geocode=FeAIHgMdJXRkAA&split=0&sll=52.304712,6.588520&sspn=0.070889,0.086820&iwloc=A&ved=0CBIQpQY&sa=X&ei=jharT5fDJMakOqCnrdwE

Groet,
Daan Rop

Dag 1, Puzzel 7, OpvissenDit wees naar het plaatsje Enter. Grollsch zag direct dat de puzzel verwees naar een toetsenbord: de enter-toets zat rechts, het pijltje was de shift-toets en de x stond ook afgebeeld. De puzzel bevond zich op de locatie die aangeduid werd door de 2 omlijnde toetsen: gebouw 15 (Carre). Agent Barrel haalde hier, na enig ondoenlijk zoekwerk, de puzzel uit het water.

Puzzel 7: Zwembroekpuzzel

Dag 3, Puzzel 7: ZwembroekpuzzelWe wisten dat we onderhand bijna het einde hadden bereikt. Helaas waren we er nog niet helemaal en het halve team lag onderhand op de basis te hallucineren.

We kregen 2 rijen met willekeurige enen en nullen: het zal hier wel gaan om een bitpatroon. Er werd van alles geprobeerd: de getallen ombouwen naar een decimale representatie, de getallen van elkaar afhalen, xor’en, vertalen naar ASCII, etcetera.

Onze derde hintaanvraag voor deze avond zal ik jullie maar besparen: de oplossing was in retrospect eigenlijk  te simpel voor woorden. Als je de twee coordinaten als floating points beschouwt, kom je op de locatie uit van de eindpuzzel: deze lag op het voetbalveldje achter Mondriaan.

Dag 3: Einde

Dag 3: KabouterwachtwoordOp de GPS-locatie lag een zwart blaadje met hierop een steen geplakt om hem op zijn plaats te houden, een grasveldje heeft immers weinig mogelijkheden om een puzzel vast te plakken. Deze puzzel gaf het bevrijdende antwoord, we konden gaan slapen. Wel stonden hierop twee stukken binaire data, waarbij was aangegeven dat we dit in het oor van de kabouter moesten fluisteren om hem uit het toetsenbord te bevrijden. Dit maakte wat ons betreft absoluut geen haast, het kon best tot morgen wachten.

Comments are closed.